انتخاب کفش مناسب برای دویدن

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۵

هرچه کفش دویدن شما، ساختارهای سفت و سخت کمتری داشته باشد بهتر است، زیرا به پای شما اجازه میدهد حین دویدن از الگوی طبیعی خود پیروی کند و فشار کمتری را متحمل شود.


به گزارش وب سایت رسمی ایفمارک، دکتر بهار حسن میرزایی مسئول کمیته ی توسعه مرکز پزشکی فیفا (ایفمارک)، کفشی برای دویدن مناسب است که جلوی آسیب دیدن پای شما را بگیرد و مکمل مناسبی برا ی پای شما باشد.

خصوصیات یک کفش دو ی مناسب

ارتفاع پاشنه ی کفش همیشه نسبت به ارتفاع قسمت قدامی کفش بیشتر است. هر چه میزان این تفاوت در ارتفاع کمتر باشد کفش برای دویدن مناسب تر است. حداکثر تفاوت ارتفاع قسمت پاشنه ی پای کفش با قسمت جلوی پای کفش باید ۶ میلی متر و کمتر باشد.

هرچه کفش دویدن شما، ساختارهای سفت و سخت کمتری داشته باشد بهتر است، زیرا به پای شما اجازه میدهد حین دویدن از الگوی طبیعی خود پیروی کند و فشار کمتری را متحمل شود.

کفش های سبک تر کفش های مناسب تری برای دویدن هستند. حداکثر وزن پیشنهادی برای کفش های دویدن مردانه حدود ۲۸۵ گرم و در کفش های زنانه ۲۵۵ گرم است.

چگونه یک کفش مناسب بخریم؟

توصیه میکنم حتما کفش ها را به صورت حضوری و پس از پا زدن و انتخاب سایز مناسب خریداری کنید.

حرکت مچ پا به سمت داخل یکی از حرکات بیومکانیک نرمال حین راه رفتن و دویدن است . کفش هایی که با داشتن کفی سفت مانع از رخداد این حرکت رو به داخل مچ پا میشوند، انتخاب مناسبی برای دوندگان نیستند. این حرکت مچ پا به داخل یکی از سیستم های جذب نیرو حین دویدن است که اختلال در آن باعث آسیب اندام تحتانی میگردد .

کفش خود را در انتهای روز که پاها اندکی متورم تر هستند تهیه بکنید تا هیچ گاه در طول روز برای شما تنگ نشوند.

قسمت قدامی کفش شما باید فضای کافی برای انگشتان شما داشته باشد تا بتوانید به راحتی انگشتان پایتان را تکان دهید .کفش های نوک باریک اصلا انتخاب مناسبی برا راه رفتن  و دویدن نیستند .

حین تست کردن کفش اندکی با آن بدوید تا مطمئن شوید پاشنه ی پایتان در کفش به اندازه ی کافی کیپ هست تا دچار لغزش و سرخوردگی نشود.

از چه کفش هایی باید پرهیز کنید ؟

کفش های دارای کفی های کلفت و سفت که باعث میشوند پای شما مجبور شود حین دویدن به جای پیروی از الگوی صحیح بیومکانیکی خودش از الگوی بیومکانیک کفش پیروی کند

کفش هایی با ارتفاع پاشنه ی زیاد و ارتفاع کم در ناحیه قدامی کفش

تغییر کفش قدیمی به جدید

توصیه میکنم تغییر کفش خود را به صورت ناگهانی انجام ندهید و پس از خریدن کفش جدید، تا مدتی در ساعاتی از روز از کفش قدیمی خود حین تمرینات استفاده کنید و به تدریج با افزایش ساعات استفاده از کفش جدید ، کفش قدیمی خود را کنار بگزارید.

کی باید یک کفش دو ی جدید بخرم ؟

یک توصیه ی کلی وجود دارد که میگوید به ازاء هر ۳۵۰ مایل که حدود ۵۶۳ کیلومتر میشود باید کفش خود را عوض کنید. با این حال هنوز مقاله ی علمی معتبری در این زمینه وجود ندارد و کارایی کفش ها نسبت به همدیگر بسیار متفاوت است .

توصیه میکنم اگر شواهد سائیدگی در کف کفش تان مشاهده کردید ، کفش تان را عوض کنید ، زیرا این اختلاف الگویی که در کف کفش ایجاد شده، روی الگوی دویدن شما تاثیر گذار خواهد بود .

rtl

کـانـال رسـمـی ایـفـمـارکـــ را در تـلـگـرامـــ دنـبـال کـنـیـد.