درصد چربی مطلوب چیست؟

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
ادامه مطلب "درصد چربی مطلوب چیست؟"

" >

سطح بالای چربی بدن عامل خطر آفرین بسیاری از بیماری‌ها هستند؛ مانند بیماری قلبی عروقی، سکته، فشار خون بالا، سرطان و پوکی استخوان. چربی اضافی، عملکرد ورزشی را مختل می‌کند.


به گزارش وب‌سایت رسمی ایفمارک و گروه تغذیه مركز عالى پزشكى فیفا ( ایفمارك)، پایش درصد چربی بدن روشى عالی برای مشخص کردن سلامتی و تناسب اندام و روند صحیح کاهش وزن است.

درصد متوسط و مطلوب چربی بدن در رشته هاى مختلف ورزشى و همچنین بین زنان و مردان و گروه‌های مختلف سنى متفاوت است. به عنوان مثال درصد چربى مطلوب در رشته ورزشى فوتبال در مردان بین ٧ تا ١٢ درصد و در زنان بین ١٢ تا ١٨ درصد مى باشد. در این بین بازیكنان خطوط میانى بدلیل انجام بیشتر حركات انفجارى و دارا بودن چابكى بیشتر، باید داراى كمترین میزان چربى و دروازه بان ها به دلیل برخوردارى از انعطاف بدنى مى توانند داراى بالاترین چربى در محدوده گفته شده باشند.

چربی بدن به دو قسمت چربی ضروری و چربی ذخیره اى تقسیم می‌شود. چربی ضروری برای عملکرد کامل سیستم ایمنی و هورمونی بدن مورد نیاز است. در نتیجه به صفر رساندن درصد چربى بدن غیر ممكن است.

زنان با ۳۰ درصد چربی بدن در لبه پرتگاه قرار دارند و از نظر پزشکی در ۳۵ درصد چاق محسوب می‌شوند، در حالی که مردان در ۲۵ درصد در لبه پرتگاه و در ۳۰ درصد چاق محسوب می‌شوند.

چربی بالای بدن به عنوان وزن مرده عمل می‌کند یعنی عملکرد کلی بدن در سرعت، استقامت، کارایی حرکات، چابکی، تعادل و توان پرش را کاهش می‌دهد. اما داشتن اضافه وزن و چربی زیاد نباید شما را از ورزش و فعالیت جسمانی عقب نگه دارد.

سطح بالای چربی بدن عامل خطر آفرین بسیاری از بیماری‌ها هستند؛ مانند بیماری قلبی عروقی، سکته، فشار خون بالا، سرطان و پوکی استخوان. چربی اضافی، عملکرد ورزشی را مختل می‌کند.

کلینیک تغذیه و کنترل وزن ایفمارک با بهره گیری از به‌روزترین دستگاه ها آماده ارائه مشاوره در این خصوص می باشد.کانال رسمی ایفمارک را در تلگرام  دنبال کنید.